Undersider

torsdag den 16. februar 2012

Boganmeldelse: Geek Love

Denne bog fangede mig faktisk ikke før omkring side 250 ud af bogens omkring 350 sider. Puha, det var en hård omgang at komme i gang med den. Det var delhistorien om drengen Arty der overtager familiens 'Carnival' efter sin far og danner en skræmmende religion, som beskrevet nedenfor. Jeg besluttede mig for at læse hele bogen og her en måned efter, er det gået op for mig, at jeg faktisk nød den. Mit bedste råd, hvis du skulle få lyst til at læse den, er at tage den for hvad den er; en god lille historie, som måske kan give dig noget at tænke over bagefter (og måske ikke kan).

Geek Love af Katherine Dunn, som jeg læste på engelsk, er en bog om en 'Carnival family'. I et Carnival/Freak Show er det at være deform ligeså værdsat som det er at være smuk i vores samfund i dag - de lever af at være grimme. Vi følger hovedpersonen Olly, som er en pukkelrygget, albinodværg og selvom det lyder som starten på en bog fyldt med humor, så er det bestemt ikke det der fylder i 'Geek Love'. Historien har flere forskellige 'storylines' fungerende som en slags rammefortælling med flashbacks fra den voksne Olly til hendes barndom. Blandt andet er der historien om den religion som hendes bror grundlægger. Religionens grundlæggende præmis er at man 'afskyer' kropsdele (rent ud sagt, får de dem kirugisk fjernet), for at føle sig 'frie'. Èn af de andre historier der fangede mig i bogen, er historien om manden der skyder sin kone, og fejler da han bagefter forsøger at begå selvmord, så han i stedet ender med et sønderskudt ansigt og tilnavnet 'The Bag Man'.

Jeg har bogen tilgængelig (Engelsk Version) på Bookmooch, hvis du er interesseret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar