Undersider

onsdag den 16. februar 2011

Uddannelse som mål eller middel

Læring- og forandringsprocesser, min kandidat på Aalborg universitet er tværfaglig. Det betyder ikke blot at mine medstuderende kommer fra forskellige studieretninger, men også at nogle har en professionsbachelor, nogle kommer direkte fra akademisk/teoretisk bachelor (som jeg) og nogle har været ude og arbejde i mange år, inden de tager denne kandidat.
Vores aldersspænd er dermed med mig som én af de yngste og op til omkring 55 år for den ældste medstuderende.

Det giver en enormt spændende dynamik og noget af det vi talte om forleden var, at der er stor forskel på om man ser sin uddannelse som et middel til at blive hvad man nu end vil være, eller som et mål i sig selv.

Jeg er gået videre direkte fra en teoretisk uddannelse og har således ingen erhvervserfaring, som jeg knytter mine erfaringer op på. For mig er uddannelse i høj grad et mål i sig selv, hvor jeg flyder med på bølgen, oplever, sanser og ikke hele tiden har fokus på at skulle være noget specielt. Jeg kan li' at lære for læringens skyld, eller med andre ord: Jeg er bare nysgerrig på stort set alt.

Andre har det omvendt. De bruger uddannelsen til at opnå kompetencer, som de oplever at have manglet og har valgt netop denne uddannelse for at kunne opbygge netop de kompetencer.

Hvordan ser du din uddannelse, er den et mål eller et middel?

3 kommentarer:

  1. Hvis jeg skal vælge, er min nok også et mål i sig selv. Jeg er vild med at lære, og kan slet ikke forestille mig, at jeg bliver færdig til sommer og aldrig skal sidde på universitetet og suge viden til mig mere.
    Også fordi min uddannelse ikke indbyder til et bestemt job, men kan bruges mange steder, og jeg har slet ikke nogen idé om, hvor jeg ender...

    SvarSlet
  2. Hej Bitten, så er det, man er glad for at der findes åbne universiteter, foredrag osv. Desuden kan man jo håbe at man lærer noget ude i den der 'virkelige verden'. Jeg kender godt det med at have en uddannelse der giver en meget bred profil, så man ikke 'bare' kan sige "Jeg er fysioterapeut" eller "jeg er pædagog"... Hvad læser du?

    SvarSlet
  3. Jeg ved da vidst forresten godt hvad det er du læser, er det ikke sociologi ? :-) Skal du forresten med til DWC event 12. marts i Århus?

    SvarSlet