Undersider

onsdag den 16. februar 2011

Problemløsning vs. hjælp til selvhjælp

I dag var en forfærdelig dag at komme på uni, jeg stod op klokken 5, hjemmefra 5:45 og var først i lokalet på uni klokken 9:15 DET er en lang tur - tusind tak snevejr og manglende rydning i Aalborg kommune. Fik fri lidt i fire og sidder nu i toget på vej hjem. Lang og super interessant dag. Dette semester handler i høj grad om konsulentarbejde og i dag har vi talt med en rekvirent, der blandt andet ønsker konsulenthjælp i forbindelse med noget markedsføring – right up my alley! 

I forbindelse med at skulle arbejde som proceskonsulent kom jeg i dag til at reflektere over forskellen på at arbejde som proceskonsulent og arbejde forsknings og problemorienteret, som jeg har været vant til. Nu skal jeg vende det hele på hovedet og i stedet for at opsøge en ’klient’, er jeg blevet opsøgt som samarbejdspartner. I stedet for at skulle spørge en organisation, om ikke de nok vil lukke mig ind, så jeg kan indsamle oplysninger for dem, har jeg nu muligheden for at facilitere en proces der, hvis alt går rosenrødt og helt som det skal, giver hjælp til selvhjælp; altså gør dem i stand til at lære noget nyt, som de kan bruge, når jeg ikke er der mere. Det kribler i fingrene efter at komme i gang, men mon ikke det alligevel går nogle timer inden jeg får taget mig sammen og skrevet den første email til klienten…? Jeg er trods alt temmelig træt og toget bumler så beroligende… Zzzz Zzzz

Ingen kommentarer:

Send en kommentar