Undersider

fredag den 11. februar 2011

Kultur og kærester


På mit nuværende semester er begrebet ’Kultur’ et centralt tema. Kultur kan forstås på et væld af måder og jeg er ikke sikker på at jeg har fundet ’mit’ begreb for det endnu. Der er jo forskellige kulturer afhængig af lande: Vi taler tit om at indvandrere har en anden kultur end os, men der er også forskellige kulturer på en arbejdsplads – Ingeniører har en anderledes arbejdskultur end pædagoger. Man kan gå ned på endnu mindre niveau og tale om at forskellige typer af pædagoger eller ingeniører også har kulturer der er forskellige fra hinanden – og kønnene har jo også forskellige kulturer, så der kan sagtens være mange kulturer i spil, hvis man har at gøre med en udenlandsk mandlig elektronikingeniør der skal interagerer med en dansk kvindelig socialpædagog. Ja ja, det her er jo meget fagteknisk tænker du så, men det, som det vil lede mig frem til er egentlig en ny måde at tænke de forbaskede forholdsproblematikker, for jeg har her forsøgt at opremse nogle af de forskellige baggrunde (eller, tør jeg sige ’kulturer?’) som Kæresten og jeg kommer fra:

Nordjylland > Østjylland – believe it or not, there is a difference!
Hankøn > Hunkøn – obviously!
Naturvidenskabelig > Humanistisk – har jeg jo kommenteret på I én uendelighed, men det skaber altså mange ’interessante’ udfordringer ;-)

Derudover er der alle de ting, som man ikke rigtig kan sætte en finger på, men som har dannet os igennem livet. Kæresten spillede fodbold og håndbold da han var ung, mens jeg sad på en hest, eller forsøgte at få en kanin til at blive Danmarks Mester i Kaninhop. 

Hvad er den største forskel på din og din kærestes kultur?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar