tirsdag den 9. november 2010

LEGO som arbejdsværktøj

Hvis du arbejder med management på den ene eller den anden måde, er du måske stødt ind i LEGO Seriousplay - LEGOs bud på et 'sprog' der kan gøre det lettere for dig og dine kollegaer at udvikle og definere idéer og tanker.

Jeg blev præsenteret for konceptet i begyndelsen af min kandidatuddannelse. I det følgende vil jeg diskutere metoden, som jeg ser den. Hvis du slet ikke ved noget om LEGO Serious Play er det måske en idé at google det eller læse denne artikel: http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=5231 før du læser mit blogindlæg.

Runde neonfarvede klodser
Det er idéen bag Lego Serious Play, er at det giver dig muligheden for rent faktisk at vise andre, hvordan noget ser ud inden i dit hoved. Umiddelbart tænkes måske at det kun kan anvendes i forbindelse med arkitekt eller ingeniørfaget, men det anvendes også i de 'blødere' og mere abstrakte fag.

De øvelser jeg var involveret i, krævede at man selv udvalgte nogle klodser og byggede ud fra dem. Det fandt jeg faktisk var svært, for selvom jeg godt kan lide at lege med LEGO hvis jeg er hjemme hos familier med børn, så er jeg åbenbart ikke en LEGO-pige. Jeg sad og tænkte: Hvor er alle de runde og pæne klodser henne? Jeg har svært ved at de allerfleste LEGO klodser er meget (fir)kantede og farverne var heller ikke lige mig. Hver gang måtte jeg derfor tage nogle klodser, som faktisk ikke lige var dem jeg håbede på - talk about shaddered dream allerede der (og jeg tvivler på at det mindset øger innovation og kreativ tankegang)

Et 'nemt' sprog
Et ar argumenterne for at arbejde med LEGO er at rigtig mange mennesker kender 'mediet' i forvejen og derfor føler det kommer nemt for dem. Vores oplægsholder gjorde dog opmærksom på at kinesere der ser klodserne første gang tror at knopperne ovenpå klodsen er skridsikre og derfor vender klodserne på hovedet når de bygger.. Ehm.. Nu har jeg som sagt bygget med LEGO før, men jeg fandt det faktisk ikke specielt naturligt at sidde og bygge med disse klodser - akkurart ligesom, jeg meget sjældent tegner når jeg skal forklare noget. Sådan fungerer min hjerne bare ikke - altså er det måske ikke et nemt værktøj for alle.



No pressure
Et andet argument er, at da alle har det fint med at arbejde i LEGO *host host* er det nemmere at tale om ting der er svære at tale om, når man først har bygget det. Èn af de første øvelser vi fik, var at vi skulle bygge en and. Vi fik udleveret de seks klodser du kan se på animationen og fik ingen instruktion omkring hvordan anden skulle samles. Pointen var vidst at der er mange måder at udføre den samme opgave på - og at LEGO har mange muligheder eller noget i den retning. Jeg talte dog med flere fra mit hold bagefter og jeg var ikke den eneste der havde oplevet et pres i forhold til ikke at vide hvordan jeg skulle bygge anden 'rigtigt' - nogen byggede endda deres ænder om så snart de så at andre gjorde det på en anden måde end dem. Altså er det man kan konkludere måske snarere noget om hvem der er ledere og hvem der følger mængden (Eller hvem der er glade for at bygge med LEGO og hvem der føler sig pressede af det).

Jeg siger ikke, at LEGO serious play er en dårlig idé og at den ikke kan anvendes til noget som helst positivt. Jeg siger dog, at man altid bør kritisere sine anvendte metoder og at jeg ikke tror LEGO nogensinde vil revoulutionere verden (andet end på legetøjsmarkedet).

2 kommentarer:

  1. sidder og kigger ned på min 11 mdr gamle datter der i dette øjeblik prøver at sætte en grøn duplo klods sammen med en duplo elefant....og bliver sur på det for der efter at kaste det efter mig...hvad mon hun prøver at sige ;) jeg tror også jeg ville finde lego klodser for firkantede til at forælle hvad jeg tænker

    SvarSlet
  2. Hehe, men de er gode at kaste med ;)

    SvarSlet