Undersider

mandag den 1. november 2010

Fra kædebreve til facebookopdateringer


Jeg er 8 eller 9 år. Min far kommer op med posten i hånden og siger der er brev til mig. Forventningsfuldt åbner jeg den lille hvide kuvert og læser brevet: "Hej Marie, jeg sender dette kædebrev til dig for at give dig lykke de næste ti år. Du skal blot sende brevet tilbage til mig og videre til ti af dine venner, så er du sikret mange års glæder. Hilsen XX" - Ja, det var nok ikke helt ordret sådan det var, men det var noget i den retning. Har lige bladret igennem en af de gamle mapper med breve for at se om jeg kunne finde et af de gamle kædebreve, men i de store mængder af breve jeg har modtaget hele mit liv, var det svært lige at finde...

Så gik der nogle år og pludselig blev det 'ikke tilladt' - måske endda ulovligt? at sende kædebreve med posten. Postdanmark blev nemlig oversvømmet af 'ligegyldige' breve til små børn der ligesom jeg var fascineret af muligheden for ti års lykke og synes det var hyggeligt at få de printede breve med klistermærker på i min postkasse.

Der gik nogle år og sms blev et stort hit. En dag bipper min telefon lystigt og jeg åbner smsen fra en veninde hvor jeg læser: "Hej Marie, jeg sender denne besked til dig for at give dig lykke de næste ti år. Du skal blot sende smsen tilbage til mig og videre til ti af dine venner indenfor ti minutter, så er du sikret mange års glæder. Hilsen XX". - Ja, det var nok heller ikke helt det der stod, men noget i den retning ikke?

Disse sms'er tog også overhånd efter noget tid og blev noget man blev mere irriteret over at modtage, end glad for.

I dag sad jeg på Facebook og så en statusopdatering hvor der stod: "Hej alle, svar på denne besked for at få ti års lykke og læg desuden samme besked i din status så er du sikret mange års glæder". - Ja, det var vidst sådan ca. det der stod...

How far have we come?

I øvrigt synes jeg man burde genindføre de helt gammeldages kædebreve, så kan det være Postdanmark får råd til at sænke prisen på almindelige forsendelser internt i Danmark :-D

Fik du kædebreve da du var lille?

3 kommentarer:

  1. Hehe.. huskede os vi gav dem til hinanden i klassen.. sjovt..

    Men ja kunne måske være vi skulle begynde igen via rigtig brev så vi kan få sat den porto ned.. nu stiger den snart til 8kr.. :s

    SvarSlet
  2. Jeg har endnu ikke oplevet det på Facebook, men jeg kan godt huske brevene og sms'erne. Sms'erne var de værste!

    Hvis det kunne hjælpe på Post Danmarks svimlende portopriser, så lad os endelig begynde at sende rigtige breve igen! ;) Jeg mindes dog ikke, at Post Danmark blev sure over "ligegyldig" post?! Men det lyder meget sandsynligt!

    SvarSlet
  3. Brevene var meget hyggelige faktisk .. hehe, men nu er jeg jo også lidt postfreak ;-) Sms'erne var irriterende!

    @Tanja: Det er jo absurd at det sitger til 8kr! Vi skal have nogle private virksomheder igang med at byde ind på det her, det må kunne gøres billigere...

    SvarSlet