Undersider

fredag den 17. september 2010

Min rengøringsplan

Der er flere der har spurgt om jeg har lavet en plan for rengøring, efter jeg har fortalt at jeg er et forfærdeligt rodehoved - og det har jeg faktisk. Den hjælper mig tit når jeg har rigtig travlt, fordi det virker meget mere overskueligt end at ordne alting på én gang:

Mandag - køkkenrengøring og tøj
Alt det jeg ikke når hver dag gøres her: Skabe og vægklinker tørres af, der ryddes op i noter på køleskabet. Desuden tjekkes køleskabet for madvarer der er ved at blive (eller er blevet) for gamle og enkelte hylder tørres af indvendigt.

Det er også dagen jeg ordner vasketøj og reparerer tøj hvis jeg har noget der er i stykker.

Tirsdag - pick up og gulve
Jeg sætter et æggeur på 15 minutter og samler så op fra gulvet i det tidsrum (er som regel færdig før).
Derefter fejer og vasker jeg gulvene.

Onsdag - ærindedag
Mit skema giver mig som regel en fridag midt på ugen, så onsdag er perfekt til at komme på posthuset, handle, ringe til lægen eller hvad det ellers måtte være.

Denne dag rydder jeg også op i mine tasker - tømmer dem for gamle busbilletter osv. samt pakker de tasker væk jeg ikke har i brug ligenu.

Torsdag - badeværelse
Her gøres badeværelset ordentligt rent. Det er faktisk den eneste post jeg har på ligenu, men jeg har et chatol, som ofte gror til med papirer osv. så tror "oprydning af chatol" vil blive tilføjet her.

Fredag - støve af og smid ud
Denne dag støver jeg af over alt. Her er jo ikke så stort, så det tager egentlig ikke så lang tid. Desuden er jeg en samler, så jeg har lovet mig selv at jeg finder én ting om ugen, som ikke skal gemmes. Afhængig af hvad det er, sætter jeg det så til salg eller smider det ud.
I dag er det faktisk en hel flyttekasse med tøj der ryger til genbrug :-D

Lørdag - projekt dag
Denne dag er til større projekter; f.eks. gør det selv projekter, cykelreperation eller lignende.

Søndag - Mad plan og kalender overblik
Søndag gør jeg mig klar til den kommende uge ved at lave en madplan og danne mig overblik over kalenderen.

Desuden forsøger jeg hver dag at sætte et æggeur til 5 minutters oprydning. Når det kun er fem minutter virker det mere overskueligt og man kan faktisk nå meget på den tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar