Undersider

onsdag den 28. april 2010

Afsted på rulleskøjter eller [Hjælp til selvhjælp]

Jeg ved ikke om det er fordi jeg lige har læst en bog der gjorde nar af alle selvhjælpsromaner i verden, men jeg er godt nok blevet fokuseret på mange i min omgangskreds der som udgangspunkt tror at livet er det mest forfærdelige i verden og at de er dem der har det allerhårdest af alle her på jorden.

Vi taler ikke om små sultne børn i Uganda med opsvulmede maver, vi taler ikke engang om Finn Nørbygaard-look-a-likes der har mistet alle deres penge i en dårlig investering; vi taler om ganske almindelige (unge) mennesker, som har job og/eller er i gang med en uddannelse. De er allesammen overordnet set sunde og raske og de har masser af venner som holder af dem - hell, jeg skriver jo om flere af dem ligenu :-p

Jeg vil bare komme med en opfordring til jer derude der synes at livet er så hårdt så hårdt. Sæt jer ned og skriv en positiv og en negativ liste over jeres liv; hvad er der sket af gode ting (Start f.eks. med; jeg blev født), hvad er der sket af dårlige ting? (start f.eks. med: jeg blev født). Opvej dem mod hinanden. Du har højst sandsynligt en overvægt af negative ting på din seddel, for ellers henvender dette sig ikke til dig. Fint!
Slet så alt det der er piv, nonsens og som i virkeligheden på ingen måde påvirker dit liv på længere sigt. Slet at du hældte skraldespanden ud i hovedet på underboen der nu er rigtig sur på dig, slet at du kom til at købe et par støvler der var alt for små og nu har både opsvulmede fødder og overtræk på kontoen - slet, slet, slet!
Den liste du sidder tilbage med viser nu højst sandsynligt at du egentlig har det ret så godt.

Dette er selvfølgelig en helt og aldeles uvidenskabelig øvelse og pointen med den er sådan set bare, at jeg for tiden oplever mange der "sætter sig på passagersædet", som man sagde i gamle dage - og giver andre skylden for deres elendighed. Det holder altså ikke.

Spænd hjelmen, fat håndledsbeskytterne og op på rulleskøjterne, du bestemmer selv hvilken vej du vil og hvor hurtigt det skal gå! Så afsted ud mod solnedgangen (og hvis du er nybegynder kan en pude til at tage stødet hvis du lander på rumpen godt anbefales).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar