Undersider

søndag den 30. oktober 2011

Anmeldelse af den nye Tintin

Har lige været inde og se Tintin. Alt i alt, en fin og meget flot animationsfilm, men der var godt nok nogle ting der irriterede mig igennem filmen.

Da irritationen over, at Tintin pludselig ikke længere var 'glat i ansigtet' og havde blå udtryksfulde øjne frem for to sorte prikker, gik det ret godt i et stykke tid.

Hurtigt blev jeg dog klar over, at nyfortolkningen af Tintins eventyr måske burde have heddet 'Terrys eventyr', for i filmen er det tydeligvis Terry der er den store helt. Tintin fremstår ikke specielt skarp eller snarrådig, og må gentagne gange reddes ud af ret alvorlige kniber ved hjælp af sin lille hund.

Filmen rummer desuden en hel del falden på halen komik, til tider grænsende til det vulgære eller direkte platte. For mig har Tintin altid været en eventyrserie, med en slags Indiana Jones præg. I denne udgave var der lige lovlig meget Anders And og antihelt over den.
Heldigvis var denne type humor noget der faldt i god jord hos de mange børn, som jeg delte biografsalen med.

Når det så er sagt, mener jeg bestemt ikke at Tintin er en børnefilm (mener jeg sådan set heller ikke den gamle version af filmene er). Blandt andet sker der flere mord i filmen; det er da ikke noget man har lyst til at udsætte sine børn for at se?

Nyfortolkningen af historien rummer dog nogle rigtig fine idéer til hvordan tingene også kunne være gået til. Specielt er jeg vild med, at man får mulighed for at høre lidt mere om 'lommetyven', der huserer i begyndelsen af filmen.

Har du set filmen og hvad synes du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar