Undersider

fredag den 29. april 2011

Tanker om at blive mor og få børn


Så mange i min omgangskreds er blevet forældre og har fået børn. 

Som jeg går her og hygger mig i verdens mest dovne udgave af ’projekt baby’ (præ-graviditetsfasen), kom jeg i dag til at tænke på: Vil jeg egentlig gerne have børn eller vil jeg gerne blive mor? Umiddelbart kan man jo sige at de to ting giver udmærket mening sammen (med mindre man er mandlig læser, hvorved man er meget velkommen til at omformulere ovenstående spørgsmål til ”vil jeg egentlig gerne have børn eller vil jeg gerne blive far?” – godt, så er vi med igen..). Man kan også sige, at begge dele indeholder samme grad af egoisme. Ordene ”vil have”, indebærer jo at man får noget forærende og  ”blive mor”, tilskriver også én en ny titel; titlen som ’mor’.

Min gode veninde Tanja, definerer på sin blog sig selv som ’datter, søster, kæreste og mor’. Hvis jeg i dag skulle definere mig selv, ville det første jeg tænkte på være ’studerende’. Dertil ville jeg måske kunne finde på at tilføje ’kærester, søster og datter’. Hvis jeg får mit første job inden jeg får børn, vil mit svar, når nogen spørger, uden tvivl være at jeg er ’indsæt stillingsbetegnelse her’, igen måske efterfulgt af ’kæreste, søster og datter’. Men tilbage til pointen: Lighederne mellem ’vil have børn’ eller ’være mor’, er altså til at finde. Forskellene er dog det, som gjorde at jeg kom til at tænke over det i dag: børn er vidunderlige, smukke, velduftende, dejlige, sjove og bløde. Selvfølgelig vil man da have sådan én!  (Jeg ved, at forældre måske her også vil tilføje x antal negative ord, som: larmende og lugtende, men nu har jeg jo ikke én endnu vel ;-) ). På den anden side er der så det her med at blive mor. Det er jo en kæmpestor opgave, som jeg virkelig tænker, man må være bange for at kunne gøre ’forkert’. Der følger jo ikke en udførlig brugsanvisning med sådan en tingest. Jeg læste desuden på en babyblog forleden, at én der var blevet mor for nogle uger/måneder siden, først nu virkelig følte sig som en ’mor’ (kan ikke huske hvilken blog det var, sig til hvis du kan…). Det vil altså sige, at man godt kan ”få barn”, uden automatisk at blive ”mor” i samme sætning…
Er du mor, har du børn? Hvordan var det/tror du det bliver for dig?

1 kommentar:

  1. Føst får man et barn og først senere bliver man mor...eller føler sig som mor. Min sundhedsplejerske sagde at det tager ni mdr. at "lave" et barn, men derefter tager det også ni mdr. at "lave" et par forældre. Jeg tror ikk det er helt galt at det tager lang tid at vænne sig til den nye rolle. Men det er en skøn og spændende (og benhård) tilvænnings periode :)

    SvarSlet