Undersider

tirsdag den 19. oktober 2010

Har du set giraffen?

I disse dage nyder jeg en længe ventet efterårsferie. På trods af trang til restitution, kan jeg dog ikke helt holde fingrene fra de mange artikler og bøger jeg har stakket op foran mig i forbindelse med projektarbejdet. I dag har jeg læst lidt om Girafsprog eller "non violent communication", som det også hedder.

Girafsprog er faktisk - tro det eller ej - en meget seriøs kommunikationsteori, der handler om at tale fra hjertet i stedet for at analysere menneskerne omkring dig og konstant forsøge at sætte negative mærkater på dem (som ulve åbenbart står i skovene og gør).
Når man taler girafsprog tager man udgangspunkt i sine egne behov og fortæller på en ikke-aggressiv måde hvis de ikke bliver mødt.
Det er en meget spændende teori, som vi overvejer at koble sammen med teorier om Den anerkendende Tilgang.
Teorien er opfundet i 60'erne i USA så det bliver også spændende at undersøge om den overhovedet stadig giver mening.

Jeg har kendt til teorien i mange år, da jeg er i familie med op til flere giraffer og deres pletter vidst er smittet lidt af på mig, men jeg har aldrig før sat mig til at læse om baggrunden for teorien.

On a completly different note, så glæder denne her giraf sig til at skulle til Berlin om få dage :-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar